Missie en visie

Samen komen we verder!

Welke weg we ook gaan, we gaan samen. Samen zetten we ons in om onze kinderen een veilige leeromgeving te bieden. De Lettertuin is een plek waar met plezier geleerd wordt. Dit doen we met elkaar, want samen bereiken we zoveel meer.

Missie

Op KBS De Lettertuin krijgen kinderen ruimte en hulp om eigen talenten te ontdekken en ontwikkelen. Het mooiste dat we kunnen bereiken, is dat de kinderen zichzelf worden. Dit is een ontdekkingsreis, die we met veel liefde en toewijding aangaan. Vanuit onze katholieke levensoriëntatie staan gastvrijheid en openheid hoog in het vaandel. Verschillen mogen er zijn en maken onze school rijker.

Visie

Ieder kind is uniek

De katholieke school is een samenleving in het klein waar we samen zorgdragen voor een prettige sfeer en leeromgeving. We zijn één school met unieke individuen. Onze uitdaging is om ieder individu het aanbod te geven, dat nodig is om zowel alleen als in de groep vooruit te komen. De onderwijsbehoeften van uw kind zijn leidend voor het aanbod, dat wij uw kind geven.

Sociaal leren

Om tot leren te komen moet je je eerst veilig en gewaardeerd voelen. We investeren in de sfeer in de school en in de groep. Een goede relatie met de leerkracht en klasgenoten is essentieel voor een goed schooljaar en ook buiten de eigen groep bouwen we aan goede relaties. Uitgangspunt is respect voor elkaar en de wens om het de ander ook naar de zin te maken. Kinderen krijgen de ruimte om de omgang met elkaar te oefenen. We zorgen met elkaar voor elkaar.

Plezier in leren

Leren mag leuk zijn en ís ook leuk. We hebben plezier in ons werk, in de stappen die we maken in ons leerproces. We zijn gemotiveerd om het volgende doel te behalen en ieder behaald doel is een feest op zich. Op een leuke en tegelijkertijd leerzame manier geven we de aangeboden thema’s vorm, waarbij de schoolbrede opening en afsluiting een speerpunt zijn.

Schoolbrede thema’s

Wereldoriëntatie en burgerschap bieden we breed aan met behulp van thema’s en komt ook tot uiting in de creatieve vakken. Aanvullend krijgen de kinderen ruimte en tijd om op onderzoek uit te gaan. Ze stellen dan zelf vragen, gaan op zoek naar antwoorden, leggen verbanden en leren meer over de eigen wereld en de wereld van de ander. Dit biedt volop ruimte voor de eigen capaciteiten en interesses en leren van en met elkaar.

Samen vieren

We laten ons inspireren door onze eigen levensverhalen en spiegelen dit aan de levensbeschouwing. We vieren samen de blije momenten, zoals een feest of verjaardag, en geven ook aandacht aan de moeilijke momenten. We vieren de feesten, die ten grondslag liggen aan het katholieke geloof. Daarnaast is er ruimte voor de kinderen om ervaringen over andere feesten te delen.